Highlife: De stem des blowers

Highlife Juni

Zojuist is de laatst nieuwe Highlife weer verschenen en ligt weer op de balie van de coffeeshops.

Highlife schreef een stuk over We Smoke en de plannen voor de toekomst.

“De stem des blower”

We Smoke consumentencollectief

Sinds de jaren 70 geldt in de VS 4.20 (20/4 ofwel 20 april) als datum waarop mensen vieren dat cannabis bestaat. Voor WeSmoke was het dit jaar een symbolische  datum om een nieuwe site en een nieuwe aanpak te lanceren.

Een belangrijk nieuw uitgangspunt is dat We Smoke vanaf nu doorgaat als een blowerscollectief met leden. Liefst een collectief met zo veel mogelijk leden. Je kunt het zien als een vakbond voor blowers. De stem van een collectief die de gezamenlijke wensen van tienduizend of meer blowers kan laten horen, kan een vuist maken als het aankomt op zaken als: een streven naar zo zuiver mogelijke wiet, het uit de criminele sfeer halen van cannabis, het legaliseren van wiet, het ondersteunen van blowers die in de problemen komen met de politie, etc. ‘Samen sterk’ en ‘solidariteit’ zijn daarbij de kerngedachten. Dit soort gedachten en een groot aantal leden maakten van de ANWB een partij die ‘aan tafel’ mag bijschuiven, op de momenten dat er  over belangrijke automobielzaken wordt beslist, op lokaal en op nationaal niveau.

Belangrijk daarbij is de macht van het getal. Tot nu toe is We Smoke altijd het werk geweest van een relatief klein aantal mensen voor haar sympathisanten en volgers. Die kleine groep kwam op voor het belang van de blower. Maar wat is het belang van de blower? Kan dat überhaupt wel onder woorden worden gebracht door een kleine groep blowers? Hoe meer blowers zich verenigen in een collectief, hoe geloofwaardiger de stem van dat collectief wordt.

Nou is de blower van nature aartslui, eh … aartsrelaxed. Soms wat te relaxed misschien.  Veel blowers willen helemaal geen ‘collectief’ of een ander moeilijk woord, ze willen gewoon goede wiet voor een goede prijs. Natuurlijk, gelijk hebben ze. Maar goede wiet voor een goede prijs, daar moet je wel wat voor doen. Je krachten bundelen met andere blowers , bijvoorbeeld.

Hoe werkt zoiets?

Om gezamenlijk te kunnen opereren als blowerscollectief en de stem des blowers te verheffen, is een organisatie met leden nodig. Als je als collectief van tienduizend (twintig, dertig, veertigduizend?)  uit je schulp komt en je stem verheft, word je eerder gezien, dan wanneer je in je eentje midden op een plein in Den Haag obscene gebaren loopt te maken.

Om zo’n groot aantal mensen bij elkaar te krijgen en met elkaar te laten communiceren heb je een organisatiestructuur nodig en wat geld. Tienduizend sympathisanten in een consumentencollectief, die allemaal 10 euro betalen, geven WeSmoke een stem,  een gezicht en een vuist om mee op tafel te slaan. Zo kunnen er afspraken worden gemaakt met coffeeshops, met de politiek, met burgemeesters. Zo kan op den duur het testen van wiet centraal worden geregeld, en kan de Nederlandse markt eindelijk weer eens overspoeld worden door wiet van zuivere kwaliteit, voor een normale prijs. Om maar eens wat te noemen.

We Smoke is daarom op zoek naar. Blowers die zich voor een tientje inschrijven als lid van We Smoke. Het meebetalen van een klein bedrag  maakt alle donateurs van We Smoke betrokken bij een gezamenlijk gedragen belang.  Aan de andere kant werkt We Smoke aan een aantal specifieke voordelen voor de tientjesleden. Niet geheel ondenkbaar is bijvoorbeeld een korting bij bepaalde coffeeshops voor leden van het collectief, of juridische rechtsbijstand bij gedoe met de politie.

Belangrijke beslissingen over cannabiszaken worden genomen door politici en beleidsmakers waarbij verslavingsdeskundigen, rechtsgeleerden, wetenschappers, politieagenten en soms zelfs coffeeshopeigenaren hun zegje mogen doen. Maar aan een blower wordt nooit iets gevraagd. Logisch, want er was tot nu toe geen stem die uit naam van een groot aantal blowers kon spreken. En dat gaat nu veranderen.

De Highlife is ook online te lezen! Volge deze link……..

© [2016] WeSmoke, Cannabis Consumentencollectief.

supported by CiT | powered by Proud Innovations

Log in with your credentials

Forgot your details?